facebook_pixel
logo
We Are SEO hjälper företag att synas i sökresultaten. SEO handlar inte bara att hitta sökord, utan det handlar om att hitta de rätta sökorden!

Kontakta oss gärna

Skicka oss ett mail så återkommer vi så snart som möjligt.

hello@weareseo.se

hello@weareseo.se

Top

Sökord – Varför man gör det och vad man bör tänka på

Marknadsanalys. sökord.

Sökord – Varför man gör det och vad man bör tänka på

För ett företag som vill utnyttja internet som en av sina kanaler för försäljning och marknadsföring är det viktigt att jobba med sökmotoroptimering redan när man gör sin marknadsanalys. Internet är en så viktig del av liv att man som företag inte aktivt arbetar med att etablera sig på internet är att begå ett stort misstag. Men en hemsida är inget värd om inte någon besöker den eller om de som besöker hemsidan inte är intresserade av det företaget kan erbjuda. Det är därför man redan innan man skapar sin hemsida bör arbeta med sökordsoptimering för att försäkra sig om att ens sida hittas i sökmotorer för rätt sorts söktermer. Marknadsanalys och sökord går hand i hand.

Marknadsanalys

Marknadsanalyser är något företag har jobbat med långt innan internet och det är ett väldigt brett område. Det kan röra sig om allt från ett multinationellt företag som analyserar nya marknader. Till en analys som syftar till att dela upp ett företags produkter i olika marknadssegment och sedan utvärdera dessa. Detta för att skapa olika strategier för marknadsföring av dessa. Överlag kan man säga att en marknadsanalys görs för att skapa en objektiv bild av en marknad. Det gör för att företaget ska kunna fatta strategiska beslut med analysen som stöd.

För företag som driver sin verksamhet helt online kan marknadsanalys och sökordsanalys ofta gå in i varandra. Detta kan gälla för företag som säljer tjänster online eller som bedriver e-handel. Har man hela sin kundbas online måste man veta hur man ska nå dem. Vad för sökord använder kunderna när de letar efter den typ av produkt som man försöker sälja? Hur ska man se till att de hittar företagets hemsida när de gör sina sökningar?

Marknadsanalys och sökordsanalys

 

Exempel

Det multinationella företaget kan i sin analys av potentiella nya marknader ta med dessa länders specifika sökbeteende. Då kan de identifiera vilka sökord man bör optimera för när man ska översätta företagets hemsida. Kanske man bör kontakta en SEO-konsult som har lokal erfarenhet från marknaden?

Företaget som delar upp sina produkter i olika segment kan man samtidigt analysera vilka sökord som är relevanta för de olika segmenten. Då kan de veta hur de kan driva söktrafik genom dessa. Kanske finns det tidigare outnyttjad potential online inom något av produktsegmenten? Om man inte redan idag säljer sina produkter online via e-handel kanske det kan vara något att överväga och i så fall kan sökordsanalysen hjälpa en med vilka produkter som lämpar sig för lansering på e-handelsplattformen.

Kort och gott vill man vara ett företag som jobbar aktivt med att etablera sin närvaro på internet bör man integrera sin strategi för SEO med sin övriga verksamhet och ha denna i tankarna redan när man gör sin marknadsanalys.

Sökord

Vid sökordsanalys, oavsett om man är ett stort företag eller ett mindre finns det ett par frågor att ställa. Naturligtvis gäller det samma om man är privatperson med en blogg. Det handlar i grunden om att synas där man vill synas.

Hur hittar man relevanta sökord?

Steg ett är att identifiera så många relevanta sökord som möjligt. Det finns en mängd olika verktyg online för att underlätta arbetet. En bra startpunkt är Googles egen tjänst Google Adwords Keyword Planner. Keyword Planner är egentligen menat som ett verktyg för den som vill betala för annonsering i Google men den används flitigt även av de som arbetar med optimering för så kallad organisk söktrafik. Adwords är gratis att använda men det finns också en rad externa analysverktyg för de som arbetar med SEO. Exempel på dessa är Moz, Keywordtool.io och Majestic m.fl. Dessa kostar oftast pengar men grundläggande funktioner som räcker för att bygga sin sökordslista brukar finnas tillgängliga kostnadsfritt.

sökord

Hur hittar man sökord rent praktiskt?

När man ska samla in listor på relevanta sökord brukar man börja med att mata in en eller flera väldigt breda söktermer. Sökordsverktyget man använder sig genererar sedan en lista med relaterade sökord. Ska man till exempel skapa en hemsida för en fotostudio kan söktermer som “fotograf” eller “fotostudio” vara bra startpunkter. På engelska brukar de termer man genererar sina listor från kallas för “seed keywords”.

Med våra exempel ovan kan man hitta söktermer som “porträttfoto”, “bröllopsfotograf Göteborg” och många fler. Goggles Keyword Planner spottade i skrivande stund fram 287 olika söktermer på svenska om man matar in “fotograf”. Sedan får man gå igenom dessa listor och sortera bort de fraser som inte känns relevanta för sin hemsida. Sökordsverktygen man använder har ofta funktioner som hjälper en i arbetet. Man kan filtrera bort vissa typer av termer man inte är intresserad av och när man har en bra lista spara denna till exempelvis ett Excel-dokument.

Hur värderar man sökord och bestämmer vilka man ska fokusera på?

Beroende på vilken bransch man arbetar kan man lätt få ihop en lista på flera hundra sökord. Det är omöjligt att ranka en ny hemsida för alla sökord samtidigt så man måste värdera sökorden. Värdera och bestämma vilka man ska satsa på. Hur gör man då detta? Det är en komplex process och det finns inget facit. Det är detta som är själva sökordsanalysen då det första steget bara är insamlande av data. Nedan följer en kort lista på saker man bör kika på för att hitta de rätta sökorden.

Volym 

Det mest uppenbara sättet att värdera ett sökord är sökvolymen. Hur ofta söker någon på termen? Somliga sökord används tusentals gånger i månaden, andra bara ett fåtal. Keyword planner angav tidigare sökvolym i exakta siffror men numera får man endast ett spann av genomsnittliga sökningar per månad. Andra verktyg kan använda sig av samma data som keyword planner eller använda sina egna algoritmer för att uppskatta sökvolymen. Kan man ranka för ett sökord som får en stor sökvolym bör det i teorin leda till mer hemsidestrafik än om man rankar för ett sökord med lägre volym. Men det behöver inte automatiskt betyda att man bara ska satsa på sökorden med högst volym och ignorera övriga sökord.

Konkurrens

 Andra sidor försöker också ranka för samma sökord. Desto fler sidor som använder samma sökord desto svårare blir det att nå toppen. Olika sökordsverktyg kan även uppskatta hur svår konkurrensen för ett sökord är. Ett enkelt sätt att själv skaffa sig en uppfattning om det att helt enkelt söka på sökordet i Google och studera vilka sidor som rankas på förstasidan. Om det rör sig om personliga bloggar,  sociala medier profiler etc. ökar chanserna att ranka högre. Är det däremot stora väletablerade hemsidor och företag som rankar i toppen då får man vara beredd på att det kan kräva lång tid. Men det är inte omöjligt att komma högt. Detta gör att det för en ny hemsida ofta är bättre att fokusera på söktermer med lägre konkurrens även om dessa inte har lika stor sökvolym.

 Relevans 

Hur bra matchar din hemsida det som den som använder sökordet letar efter? Somliga sökord är väldigt generella som “fotograf medan “bröllopsfotograf Göteborg” är betydligt mer specifikt. Den som söker efter “fotograf” kanske behöver en fotograf men vart och till vad? Kanske personen letar efter arbetstillfällen för fotografer eller en fotokurs? Det är svårt att bygga en sida som innehåller allt man kan tänkas leta efter för ett sånt sökord. För “bröllopsfotograf Göteborg” däremot finns det betydligt större möjlighet att attrahera kunder. En proffsig hemsida med en snygg portfolio  konverterar sannolikt fler kunder om de hittat dit med en specifik sökterm. Sökord med geografiska begränsningar som “Göteborg” eller som visar på köpvilja hos sökaren värderas högre då dessa oftare leder till att de blir kunder.

Slutligen

Efter man analyserat sina sökord bör man ha en betydligt kortare lista med sökord man bedömer som lämpliga. Dessa bör tillsammans kunna generera en bra mängd söktrafik till hemsidan. De bör ligga på en konkurrensnivå som man tror sig kunna slå och matcha den typ av innehåll som man planerar att ha på sin hemsida.

Exakt hur många sökord man bör optimera för beror på hur mycket innehåll hemsidan har. Allt eftersom man expanderar sin hemsida med fler sidor bör man gå tillbaka till sin lista och skapa innehåll riktat mot nya sökord.

Sökordsanalys kräver ett systematiskt arbetssätt, fingertoppskänsla och erfarenhet. Vill man ha framgång och se resultat måste man jobba kontinuerligt med att utvärdera sina sökord och leta efter nya möjligheter. Det är därför många företag väljer att ta hjälp från externa konsulter specialiserade på SEO för att få ut det mesta av sin hemsida.

I nästa del av vår SEO-skola ska vi titta på hur man efter att man har hittat rätt sökord skapar en SEO-vänlig hemsida.

Kontakta oss gärna här om ni har några funderingar kring sökord eller behöver vår hjälp.

No Comments

Post a Comment